was successfully added to your cart.

3 tips om je online zichtbaarheid te verbeteren

Liken, tweeten en posten. Het kost ondernemers vaak veel tijd en moeite om social media goed bij te houden. Soms lijkt het wel alsof je het voor niks doet. Maar dat is niet zo, hoe actiever je op social media bent, hoe zichtbaarder je wordt. En dat is belangrijk voor MKB’ers. Maar hoe wordt je nou zichtbaarder op social media? Hieronder staan een paar tips.

1. Bepaal de doelgroep

Om zichtbaarder te worden op social media, moet je eerst goed bedenken op wie je eigenlijk gaat richten. Wie zijn je klanten nou eigenlijk en maken ze wel gebruik van Facebook, Twitter of Instagram? Stel hier jezelf een aantal vragen: is het product meer geschikt voor zakelijke klanten of voor consumenten? Wat is de leeftijd? Zijn het meer mannen of meer vrouwen? Deze website geeft handige tips om de doelgroep verder te onderzoeken.

2. Maak reclame

Helaas vinden de klanten je niet vanzelf op social media kanalen. Daarom is het belangrijk om aan het begin flink hierin te investeren. Doe dit ten eerste door jouw klanten via elk mogelijk communicatiekanaal duidelijk te maken dat jouw onderneming gebruik maakt van sociale media: folders, misschien ook nieuwsbrieven of wellicht gewoon communiceren in de winkel zelf; alle beetjes helpen. Daarnaast kan je al voor een niet te hoge prijs adverteren op Instagram, Facebook en Twitter.

3. Plaats geschikte content

Als de klanten en prospects op de hoogte zijn van het social mediakanaal komt de volgende stap hier bij kijken: het plaatsen van de geschikte content. Ga daarvoor goed na wie de klanten nou eigenlijk zijn en daarop proberen je content aan te passen. Dit gaat natuurlijk niet in één keer goed; vaak vereist dit wat experimenten voordat je er precies achter komt wat veel likes en shares oplevert en wat niet.

Bij deze Facebookpagina werkt het bedanken van klanten. De onderneming stelt zich kwetsbaar op, door te vertellen dat ze de winkel helaas moesten sluiten maar probeerden de klanten weer aan zich te binden door te melden dat ze een doorstart gaan maken.

b

En zo is deze post op de Facebookpagina van een Vintagewinkel ook een goed voorbeeld. Zij prijzen namelijk niet alleen hun eigen producten, maar bieden hun volgers ook meer content over ontwikkelingen uit de markt zelf. Zij geven ook nieuwe klanten houvast; want wie moet je gaan volgen als je net geïnteresseerd bent in vintage? Zij geven hun klanten hierop het antwoord.

c

Laat een bericht achter


*

Blijf up to date

meld je aan voor onze nieuwsbrief!